Km 068,1-077,0 Brande-Lundfod


De to jernbanestrækninger Herning-Give og Funder-Brande følges ad fra Brande og nordpå. På fællesstrækningen ligger fem overkørsler. Disse overkørsler følger nummereringen for strækningen Herning-Give og er fra Brande og nordpå nummereret 134, 133, 132, 131 og 130 (Brande-Herning) / 70 (Brande-Funder). På samme strækning ligger tre vogterhuse. Disse vogterhuse følger nummereringen for strækningen Herning-Give og er fra Brande og nordpå nummereret 36, 35 og 34.78)

Brande ligger på strækningen Bramming-Funder i km 68,1. De to baner fulgtes ad nordpå fra km 68,1 til km 71,3.

Undervejs passeredes vogterhus 36 i km 69,5 og vogterhus 35 i km 70,830. Vogterhus 34 lå mellem km 71,7 og 71,8 - altså et lille stykke nordøst for det punkt, hvor de to baner delte sig. Vogterhus 34 lå dog så tæt på overkørsel 70 på Funderbanen og overkørsel 130 på Herningbanen, at vogterhuset bevogtede begge overkørsler.



Strækningen fra Brande mod nord og nordøst/øst til Lundfod. Kortudsnittet kan ses i højere opløsning her. Kilde: Geodatastyrelsen 1901-1971.

Længdeprofil 1944. Brande til højre og Herning til venstre. Arkiv: Henning Orlowicz/www.rundremisen.dk. Tak til Henning for at længdeprofilet må vises her.

MY 1114 på vej mod Herning 20. juli 1989 nord for Brande. Afstandsmærkerne til højre står sandsynligvis i km 64,0, så mon ikke fotografen står ved overkørsel nr. 133 i km 63,8? Til venstre ser vi sporet Brande-Funder. Billedet kan ses i højere opløsning her. Fotograf: Henrik Thomsen. Tak til Henrik for at billedet må vises her.

I 2000 optog Odderbanen (HHJ) ca. 3,5 km spor mellem Brande og Lundfod. Man anvendte Odderrbanens egen trolje T1. De 3,5 km spor lå mellem kartoffelmelsfabrikken i Brande og til et stykke ud af strækningen mod Lundfod. Sporrammerne blev skilt ad på stedet, skinnerne blev mærket op og kørt til svejsecentralen i Fredericia, svejset sammen i ca. 120 meters længde og kørt til Odder og blev primært anvendt mellem Malling og Assedrup. Svellerne blev skrottet - dog fik veteranbanen i Bryrup et par læs. Arbejdspladsen lå lige nord for overkørsel 131 for Arvad Møllevej og man arbejdede såvel nord som syd for overkørslen, hvilket krævede at troljen blev vendt, hvilket skete ved hjælp af de to lastbiler (se nederste af nedenstående fire billeder.) Til sidst holdt man på den absolut sidste sporramme og troljen blev løftet af og kørt hjem til Odder. Tak til Thomas Østrup Ingwersen for oplysninger.

Nedenstående fire fotos: Umiddelbart nord for overkørsel 131. År 2000. Fotograf: Thomas Østrup Ingwersen. Tak til Thomas for at billederne må vises her.
Set mod syd. Billedet kan ses i højere opløsning her.

Set mod nord. Billedet kan ses i højere opløsning her.

Set mod nord. Billedet kan ses i højere opløsning her.

Set mod vest. Billedet kan ses i højere opløsning her. Ovenstående fire fotos: Umiddelbart nord for overkørsel 131. År 2000. Fotograf: Thomas Østrup Ingwersen. Tak til Thomas for at billederne må vises her.









___________
Noter: Se her.