Km 36,2 Funder


D-maskine østfra gennemkørende i Funder på vej mod Brande med vognstamme med ballastskærver, 1961. Fotograf: C. J. Kjærsgaard. Scannet af www.jernbanen.dk. Tak til C. J. Kærsgaard og www.jernbanen.dk for at billedet på vises her.

Funder station 8. maj 1971. MK-FK 675-76 under gennemkørsel på vej mod Herning. Fotograf: Georg Schmidt. Tak til Georg for at billedet må vises her.

Indgangssporskiftet til Funder set fra øst. Dato ukendt men 28. juli 2012 eller tidligere. Fotograf: Henrik Thomsen. Tak til Henrik for at billedet må vises her.

Postkort. "DANMARK FOR FULD DAMP. Damplokomotivet DSB K 564 med udflugtstog i Funder, juni 1988. Nr. 5141 Foto: Preben Clausen - Copyright: Dansk Jernbane - Klub 1989 -." Billedet kan ses i højere opløsning her. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Indkørselssignal til Funder fra Christianshede 8. maj 1971. Tavlen med 50 betyder nedsat hastighed i udkørselsenden. Fotograf: Georg Schmidt. Tak til Georg for at billedet må vises her.


Meddelelser fra Generaldirektoratet M. 268. 4. november 1920. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen.

Ole Lund Jensen skriver på jernbanen.dk 20. februar 2014:

"Do Ar, DO-cirkulære T34/1979:
"Funder station. Rettelse til TIB"
"Efter afsluttet arbejde med reduktion af sporanlægget i Funder, hvorunder også forgreningsangivelsen på Funder stations I-signal fra Silkeborg bortfalder, foretages der med gyldighed fra fredag den 12.10.1979 kl. 8.00 følgende rettelser i TIB:".
Derefter følger så nogle tabeller med maksimalhastigheden for indkørsel i spor 1 og 2 (må forstås som de "nye" spor 1 og 2 efter at det oprindelige spor 1 blev nedlagt som togvejsspor)."